Kilde; BIAKelsey (2011) |
Slik virker det
Vi ønsker å sette fokus på det norske markedet for å få en bedre oversikt over hvem aktørene er, og hvordan de presterer. Det er tatt utgangspunkt i Daily-Deal tilbydere som det er mulig å få hentet ut statistikk ved hjelp av AdPlanner (by Google) eller Google Analytics. Aktørene i bransjen opererer med konverteringstall fra utsendte mail til kjøp, og besøk på web til kjøp som gjør denne informasjonen relevant. I en artikkel på vg.no opplyste groupon.no at de selger mellom 60-100.000 kuponger i måneden, som er interessant i forhold til klikk på web (se under). Det vil si 2-4 solgte kuponger per registrerte besøkende på web (måned) som i grafen under utgjør ca 25,000 i siste "rapporteringsmåned".
Unike besøkende groupon.no (adplanner by google) |
Eiet av Groupon Inc. Først ute og lansert i Norge som MyCityDeal i februar-10, senere kjøpt av Groupon Inc. Selskapet er børsnotert på Nasdaq med en børsverdi på USD 13.1B, har 80 milioner brukere worldwide. Har egenutviklet teknologi, og benytter egne medier som print/web til å markedsføre tjenesten.
Unike besøkende letsdeal.no (adplanner by google) |
Eiet av bl.a Schibsted AS (VG/finn.no), og lansert i mai-11. Har lisensiert teknologi, og benytter egne medier som print/web til å markedsføre tjenesten.
Unike besøkende oohgle.no (Google Analytics) |
Privat eiet, og lansert i april-11. Har egenutviklet mobil- og webbasert teknologi slik at kunder kan velge å motta, kjøpe og betale Deals via SMS eller mail. Har en partnermodell med Teleselskaper og andre for å markedsføre tjenesten. I Norge har selskapet en samarbeidsavtale med Tele2 Norge AS.
|
Eiet av bl.a Edda Media AS, og lansert i mai-11. Har lisensiert teknologi, og benytter egne medier som print/web til å markedsføre tjenesten.
Eiet av Eniro AS, og lansert i mai-11. Har lisensiert teknologi, og benytter egne og kjøpte medier til å markedsføre tjenesten.
Unike besøkende dbdeals.no (adplanner by google) |
Eiet av bl.a Berner New Media AS (Dagbladet), og lansert i september-11. Har lisensiert teknologi, og benytter egne medier som print/web til å markedsføre tjenesten. Fungerer som en aggregator, slik at de publiserer deals på vegne av andre aktører og tar en % av hver deal som blir solgt.
Ut over disse er det også tilbydere som f. eks cityscoop.no, superdeal.no, dealina.no, crazyday.no og dealclickr.no. For disse foreligger det ikke statistikk for på AdPlanner (by Google) eller Google Analytics.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar