tirsdag 24. januar 2012

Fortsatt HOT og sterk vekst innenfor Daily Deal i 2012

Ifølge en ny rapport fra Daily Deal Media (DDM) foregår det en utstrakt konsolidering blant såkalte Groupon-kloner i ulike deler av verden. Ifølge en pressemelding fra DDM så har verden "mistet" 798 daily deal nettsteder i andre halvdel av 2011.

I Asia etableres det Daily-Deal nettsteder, konsolideres og legges ned i et enormt tempo. Det "forsvant" hele 1348  daglig deal tilbydere bare i løpet av de siste 6 månedene av 2011.

I samme tidsperiode ble det lansert hele 324 nye daglige deal nettsteder i Latin-Amerika (+27,5 prosent) og 235 i Europa (+15,7 prosent). Utviklingen i USA var ganske flat. 

Samlet sett falt det totale antallet Daily-Deal utgivere med 7,61 prosent i andre halvdel av 2011.

Daily Deal Media kartlagt kjøpmenn som brukte Daily Deal tjenester i 2011,samt 36 600 forbrukere som brukes daglig tilbudene fjor.

  • Av kjøpmennene som besvarte undersøkelsen oppga 16,5 prosent at de var misfornøyde med aktiviteten mens 35 prosent av selskapene rapporterte at Daily Deal aktiviteten islolert sett var lønnsom.
  • Nå man sammenligner funn i juni 2011 og desember 2011, har 2 av 10 kjøpmenn blitt mer tilfredse med å benytte tjenester fra Daily Deal selskapene. 

Da Triton Digital spurte 60 000 forbrukere og fant at 39 prosent aldri hadde abonnert på en Daily deal tjeneste. Av dem som abonnerer på minst en slik tjeneste oppga 28,4 prosent at et raskt blikk var nok for å fatte interesse for dealen eller ikke, 19,6 prosent oppga at de leste hele e-posten, mens 10,2 prosent abonnerer men vurderer å stoppe tilbudene. Enkelte Daily Deal selskaper gjør det vanskelig å stoppe abbonementet, som naturligvis er svært frustrerende for brukerne.


I Norge er det flere selskaper som leverer Daily deal tjenester som 15-20 prosent av befolkningen benytter hver dag. Flere selskaper rekrutterer for videre vekst. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar